Trudno wyobrazić sobie jakikolwiek kosmetyk bez opakowania. Zarówno krem do twarzy, jak i balsam do ciała, muszą być zamknięte w odpowiedniej dla niego formie. Producenci kosmetyków mają do dyspozycji różne rodzaje opakowań kosmetycznych. Przyjrzyjmy się tym stosowanym najczęściej.
Opakowanie kosmetyczne zawsze musi być dopasowane tak, aby uwzględniało postać i działanie kosmetyku. Chroni ono produkt przed niekorzystnym działaniem czynników zewnętrznych. Sprawia, że kosmetyk nie jest narażony na wilgoć czy światło a więc te czynniki, które w przypadku kosmetyków najczęściej powodują ich destabilizację. Co ważne, dobrze dobrane opakowanie to nie tylko takie, które chroni krem czy żel, ale również takie, z którego korzysta się naprawdę wygodnie.
Jednym z najbardziej popularnych opakowań na kosmetyki w postaci kremów czy maseł do ciała są różnego rodzaju słoiczki. Mogą być wykonane ze szkła bądź tworzywa sztucznego. Słoiczek zawsze zamykany jest zakrętką i często wraz z tzw. płatkiem. Użytkownicy kosmetyków zgodnie podkreślają, że słoiczki są niezwykle wygodnym rodzajem opakowania. Wydobycie z nich kosmetyku nie jest bowiem trudne i co ważne, takie opakowanie pozwala na zużycie kosmetyku do samego końca bez żadnych strat.
Najczęściej stosowane pojemności słoiczków to:
- 50ml;
- 100ml;
Jeśli w słoiczku będzie znajdować się kosmetyk wrażliwy na działanie promieni słonecznych, niezbędne jest zastosowania materiału, który nie będzie ich przepuszczał.
Jeśli kosmetyk posiada płynną konsystencję, słoiczek nie sprawdzi się w roli opakowania. Wtedy należy zdecydować się na butelki, które dzisiaj produkuje się tak, aby możliwie jak najmniej obciążały środowisko naturalne (np. poprzez zdolność do recyklingu). Butelki mogą być wykonane ze szkła lub tworzywa sztucznego. Muszą być odporne na uszkodzenia i w sposób właściwy chronić to, co znajduje się w ich wnętrzu. Aby korzystanie z kosmetyku zamkniętego w butelce było wygodne, najczęściej producenci decydują się na zastosowanie pipet, atomizerów lub pompek. Pojemności butelek rozpoczynają się od 10 ml.
Opakowanie kosmetyku ma bardzo duży wpływ na jego postrzeganie przez klientów a tym samym jego popularność. Jeśli jest niewłaściwie wykonane, niepraktyczne i nieestetyczne, trzeba liczyć się z tym, że klient nie zdecyduje się na ponowny jego zakup.