W biznesie istnieje wiele opcji, które pozwalają rozwijać się markom nawet jeśli te nie mają odpowiednich do tego środków. Wyobraź sobie sytuację, kiedy doskonale wiesz, jakie suplementy diety bądź kosmetyki chcesz sprzedawać, na co jest zapotrzebowanie na rynku, jednak nie posiadasz wystarczająco zaawansowanego zaplecza produkcyjnego, sprawdzonych chemików, farmaceutów itd. W takim przypadku z pomocą przychodzą trzy modele biznesowe: produkcja kontraktowa, white label lub private label.
Czym się różnią, jakie zalety i wady mają te poszczególne rozwiązania i kiedy warto wybrać konkretne z nich? O tym dowiesz się z tego artykułu.
Masz pomysł na biznes, trzymasz w ręku gotową autorską recepturę, ale nie posiadasz odpowiedniej linii produkcyjnej ‒ w takiej sytuacji warto wybrać model oparty na tzw. produkcji kontraktowej. Polega ona na tym, że to klient ma główny głos w podejmowaniu decyzji dotyczących kwestii produkcji zleconej zewnętrznemu podmiotowi. To właśnie klient jest autorem lub właścicielem specjalnie przygotowanej formuły, składu produktu wprowadzanego na rynek. Powstały wyrób, np. suplement diety czy kosmetyk, należy zatem do marki własnej i mówimy w tym przypadku o prawie wyłączności. Zlecający może również zgłosić się do producenta z prośbą o przygotowanie receptury, według swojego pomysłu.
Produkcja kontraktowa sprawdzi się w momencie, kiedy chce się na szerszą skalę przedstawić swój unikatowy pomysł, lecz nie dysponuje się zapleczem technologicznym zdolnym do wytworzenia planowanego produktu.
Podobną opcją jest private label. W porównaniu z produkcją kontraktową w tym przypadku wytwarza się jedynie takie produkty, których autorem jest firma produkcyjna, a nie zlecający klient. Powstały w ten sposób specyfik jak najbardziej jest określony marką klienta, jednak nie posiada on praw do receptury tego produktu. Ma to swoje zalety oraz wady.
Minusem jest fakt, że zamówiony kosmetyk czy suplement staje się podobny do innych, obecnych już na rynku produktów, a klient nie ma aż takiego pola do ingerencji w produkcję, jak w przypadku modelu kontraktowego. Plus z kolei jest taki, że private label daje szansę na ograniczenie ryzyka związanego z wprowadzeniem nowego asortymentu na rynek. Powstaje on w ramach sprawdzonych, działających schematów: począwszy od kwestii związanych z opracowaniem receptur, aż po przygotowanie opakowań, etykiet i promocji danego produktu. Co ważne, w przypadku skorzystania z private label mamy pewność, że firma realizująca nasze zamówienie zapewni najwyższy standard powstającego wyrobu z zachowaniem wszelkich wymagań formalnych.
Private label jest dobrym rozwiązaniem dla młodych przedsiębiorców, którzy nie nabyli jeszcze aż takiego doświadczenia, w związku z czym mogliby popełnić masę błędów przy wypuszczaniu do obiegu nowego produktu. Ten rodzaj biznesu zakłada kompleksową obsługę zlecenia: od wymyślenia składu produktu, aż po jego promocję.
Dla osób, które chcą być nieco bardziej decyzyjne, powstał model white label. Według tej koncepcji rola firmy produkcyjnej kończy się wraz z wytworzeniem produktu. Klient otrzymuje zamówiony kosmetyk czy suplement i to jego zadaniem jest konfekcjonowanie, etykietowanie i przygotowanie opakowań. Jest to idealne rozwiązanie dla osób, których jedynym celem jest zaoszczędzenie na procesie produkcji. Mają one natomiast wizję tego, jak ma wyglądać pudełko, etykieta oraz komu konkretny produkt ma być sprzedawany, a więc jak zaplanować promocję i działania marketingowe.
Wadą white label jest niewątpliwie to, że już na samym początku trzeba zainwestować w zespół, który zajmie się przygotowaniem produktu do dystrybucji. Jeśli jednak już takim zespołem zarządzasz, to opcja idealna dla Ciebie.
Na produkcję kontraktową decydują się zwykle ci, którzy mają już przygotowaną recepturę produktu, jest ona innowacyjna, ale nie grozi poniesieniem porażki wśród konsumentów. Kontrakt podpisują marki, które już coś znaczą na rynku, są rozpoznawalne i cieszą się pewnym poziomem zaufania.
Produkcja oparta na private label to bezpieczna opcja dla ludzi, którzy nie znają jeszcze tak dobrze danej branży, lecz chcą zacząć działać w jej obszarze. Współpraca ze zleceniobiorcą na zasadach private label daje poczucie przeprowadzenia "za rękę" przez wszelkie zawiłości powstawania produktu własnej marki.
White label to z kolei propozycja dla jednostek, które mają już pewne doświadczenie, lecz potrzebują zorganizować zewnętrzny proces produkcyjny zapoczątkowany opracowaniem składu produktu. To alternatywa tańsza na poziomie samego zlecenia, jednak wymagająca posiadania zaplecza pozwalającego na zapakowanie i wypromowanie powstałego asortymentu.
Zdając sobie sprawę z tego, ile kosztuje produkcja suplementów diety czy kosmetyków, łatwo jest przekalkulować, na jaki model biznesowy warto się zdecydować. Każdy z nich ma konkretny zestaw korzyści, każdy ma pewne ograniczenia. Wiedza na temat tego, co chce się osiągnąć w danym miejscu na rynku sprzedażowym, usprawnia wybór najbardziej optymalnego rozwiązania, adekwatnego do aktualnej sytuacji przedsiębiorcy oraz takiego, które przyniesie realne zyski.
W naszej firmie od lat zajmujemy się wykonywaniem zleceń dla naszych klientów. Opracowujemy unikalne składy zamawianych produktów i dzielimy się doświadczeniem na każdym etapie naszej współpracy. Wyślij do nas zapytanie i dowiedz się, jak możemy Ci pomóc!