Współczesny konsument decyduje o przyszłości naszej planety. Jeśli producenci kosmetyków chcą nadążyć za dynamiczną zmianą preferencji zakupowych, będą musieli dostarczać produkty zgodne z wymaganiami osób kupujących, a wymagania te coraz częściej wyraźnie łączą się z ekologią i zrównoważonym rozwojem. Jak więc zmienią się opakowania na przestrzeni najbliższych lat? Czy znajdą się materiały, które skutecznie zastąpią tak popularny w przemyśle kosmetycznym plastik? Sprawdźmy.
Jest wyłącznie kwestią czasu pojawienie się w naszym życiu tzw. "rozszerzonej rzeczywistości". Już w 2019 roku Sephora - światowy sprzedawca kosmetyków - w jednym z mediolańskich sklepów zaprezentowała lustro, które symuluje nakładanie kosmetyków na twarz klienta w czasie rzeczywistym. W następnej dekadzie możemy spodziewać się, że technologia ta trafi także na opakowania. Trzymając np. paletę cieni do powiek, kupujący będą mieli możliwość skorzystania z wizualnej prezentacji makijażu. Mówi się, że takie rozwiązanie wpłynie pozytywnie nie tylko na wrażenia użytkownika, ale również na środowisko - konsumenci będą kupować bardziej świadomie.
Zrównoważony rozwój to globalny trend, który wciąż nabiera tempa. Patrząc w przyszłość, możemy spodziewać się, że ekologiczne rozwiązania przybiorą zupełnie nowe formy. Już teraz obserwujemy dominację naturalnych opakowań w branży spożywczej. Co więcej - opakowania takie są nie tylko biodegradowalne, ale często również... jadalne.
W przyszłości przemysł kosmetyczny pójdzie o krok dalej, tworząc opakowania do powtórnego użycia. Już teraz pojawiają się pierwsze projekty dające możliwość zasadzenia opakowań (wyrosną z nich kwiaty i zioła).
Ze względu na ogromny wzrost popularności filmów unboxingowych nagrywanych przez vlogerów coraz ważniejsze staje się samo "doświadczanie odpakowywania". Marki kosmetyczne musza zastanowić się, w jaki sposób znaleźć równowagę między bezpiecznym dostarczaniem produktów (np. do domu klienta) a ograniczeniem syntetycznych wypełniaczy i folii.
W tym celu, producenci kosmetyków będą coraz częściej poszukiwać opakowań wielokrotnego użytku. Tego rodzaju butelki czy pudełka będą przeznaczone do ponownego napełnienia produktem dostępnym w sklepie. Możemy więc spodziewać się, że coraz więcej sprzedawców zdecyduje się na wprowadzenie do oferty produktów na wagę, które będzie można kupić, przychodząc z własnym pojemnikiem.