Wybór właściwego rodzaju opakowania do kosmetyków nie jest prosty, jako że producent musi wziąć pod uwagę zarówno właściwości danego preparatu, jak i jego wpływ na środowisko. Zazwyczaj dylemat polega na wyborze opakowania na kosmetyki ze szkła lub z plastiku. Przedstawiamy plusy i minusy każdego z tych rozwiązań.
Plastik jest znacznie lżejszy od szkła, a zatem o wiele tańszy i łatwiejszy w transporcie. Produkcja tego tworzywa jest również mniej kosztowna. Ponadto plastik jest łatwiejszy w recyklingu niż pojemniki szklane, ponieważ można go wielokrotnie przetwarzać na nowe produkty. Dzięki użyciu specjalnych dodatków staje się bardziej wytrzymały niż szkło, co jest szczególnie ważne, jeśli produkt zawiera substancje, które z czasem mogą wyciekać przez mniej odporne opakowania.
Należy jednak wziąć pod uwagę również "ciemną stronę" wykorzystania plastiku do produkcji opakowań kosmetycznych. Ten materiał jest szkodliwy dla środowiska i przyczynia się do nadprodukcji śmieci, a w efekcie do znacznych zmian klimatycznych. Ponadto plastik może przenikać do produktu, a tym do organizmu. Chociaż nie wykazano, aby mikroplastik był szkodliwy dla ludzi poprzez aplikację na skórę, to podczas spłukiwania kosmetyków trafia on do wód ściekowych. W tej formie jest spożywany przez zwierzęta, które trafiają na talerz człowieka. Zgodnie z badaniami dieta "bogata" w niewielkie cząsteczki plastiku może powodować problemy z odpornością, układem hormonalnym, a nawet zwiększać ryzyko zachorowania na rozmaite nowotwory. Chociaż wcześniej wspomnieliśmy, że plastik jest materiałem łatwo poddającym się recyklingowi, to niektóre jego rodzaje w ogóle nie nadają się do ponownego użycia. Dlatego jeśli przedsiębiorstwo chcę sięgnąć po plastikowe opakowania, powinno ono wcześniej zwrócić uwagę na możliwość recyklingu danego materiału.
Szklane opakowania stanowią bardziej przyjazne rozwiązanie dla środowiska. Są wytrzymałe i mogą być używane ponownie przez długi czas. Inne korzyści z wyboru szklanych opakowań to między innymi:
Ze względu na wspomniane wyżej czynniki opakowania wykonane ze szkła są najczęściej polecanym wyborem do kosmetyków naturalnych. Zawierają one bowiem śladowe ilości konserwantów, a więc muszą być zabezpieczone przed oddziaływaniem szkodliwych czynników. Opakowania wykonane ze szkła są jednak znacznie droższe od plastikowych wersji. Koszty ich produkcji mogą być nawet pięciokrotnie wyższe. Poza tym pojemniki szklane są bardziej kruche niż te z plastiku, co może stanowić problem zarówno podczas transportu, jak i przechowywania kosmetyków.
Zadaniem producenta kosmetyków jest nie tylko za dbanie o wysoką jakość oferowanych preparatów, ale również dostarczanie konsumentom oczekiwanych przez nich produktów. Ze względu na gwałtowne zmiany klimatyczne coraz więcej osób zwraca uwagę na to, czy styl ich życia jest ekologiczny. Opakowania wykonane ze szkła są o wiele bardziej przyjazne dla środowiska, dlatego coraz więcej producentów będzie sięgało właśnie po tego typu rozwiązania. Pojemniki szklane mają również tę przewagę, że mogą być łatwo czyszczone, co umożliwia ich ponowne napełnienie. Jest to zgodne z polityką coraz większej liczby firm kosmetycznych, które zapewniają swoim konsumentom możliwość zakupu danego produktu bez opakowania, na zasadzie ponownego napełnienia posiadanego już pojemnika.
Najczęściej wybieranym rodzajem szkła do pojemników na kosmetyki jest szkło barwione. Dobrym przykładem jest szkło brązowe, które swoją barwę zawdzięcza dodatkowi siarki, żelaza oraz węgla. Pochłania ono promieniowanie emitowane przez światło słoneczne, a tym samym ogranicza jego szkodliwe oddziaływanie na produkt. Jest to rodzaj szkła odznaczający się wysoką skutecznością w zakresie blokowania promieni UV, a jednocześnie dużą popularnością. Poleca się je do opakowania kosmetyków o szczególnej podatności na światło i temperatury. Jeszcze lepszymi właściwościami ochronnymi odznacza się szkło czarne, które blokuje również światło widzialne. Ten materiał przypuszcza jedynie podczerwień. Dzięki temu pozwala na długo zachować właściwości danego preparatu, zwłaszcza jeśli został on wykonany przy użyciu jak najmniejszej ilości konserwantów.
Jednoznaczna odpowiedź na pytanie, który rodzaj opakowania wybierać, jest trudna. Oba rozwiązania mają swoje zalety i słabości, nie bez znaczenia jest też budżet, jakim dysponuje producent. Jako producent kosmetyków oferujemy rozmaite rodzaje opakowań oraz fachowe doradztwo na każdym etapie współpracy. Zapraszamy do kontaktu!
Przeczytaj także: Ile kosztuje produkcja suplementów diety?