Muzułmańscy konsumenci są szczególnie uważni podczas dokonywania wyborów zakupowych. Produkty konsumpcyjne muszą być produkowane i sprzedawane w taki sposób, aby nie naruszać nakazów moralnych, a zwłaszcza religijnych. Pojęcie Halal - legalne - jest przeciwieństwem pojęcia Haram, oznaczającego zakazane. Z tymi terminami spotkamy się w Koranie i określają one produkty, których muzułmanin nie może używać ani spożywać.
Kosmetyki HALAL to produkty, które nie posiadają w swoim składzie substancji odzwierzęcych oraz pod żadnym względem nie są testowane na zwierzętach. W ich składzie nie znajdziemy również alkoholu. Chociaż kosmetyki spełniające te wymogi stworzone zostały z myślą o kobietach żyjących według zasad islamu, coraz więcej świadomych konsumentów również po nie sięga. Dzieje się tak, ponieważ są to produkty lekkie, często organiczne i wegańskie, które nie powodują uszkodzeń skóry.
Skąd więc wiadomo, czy producent kosmetyków spełnia wymogi HALAL? Produkt otrzymuje certyfikat po sprawdzeniu zakładów produkcyjnych. Aby uzyskać certyfikat, firma musi przedstawić pochodzenie każdego składnika kosmetyku, aby wykazać, że został stworzony zgodnie z prawem szariatu. Ponadto, każdy produkt kosmetyczny jest indywidualnie testowany.
Kosmetyki posiadające certyfikat HALAL są uważane za zgodne z prawem muzułmańskim, ponieważ pochodzenie każdego ze składników i komponentów w łańcuchu dostaw, gwarantują przestrzeganie zaleceń religijnych. Ponadto w niektórych krajach certyfikacja HALAL stanowi wymóg celny przy wprowadzaniu produktów kosmetycznych na rynek i ich późniejszej sprzedaży.
Zgodność kosmetyków z przepisami HALAL jest stosowana w całym łańcuchu dostaw - od pozyskiwania składników, tak, aby nie zawierały one śladów materiałów niedozwolonych, po produkcję, transport i dystrybucję. W całym łańcuchu dostaw kosmetyki są chronione przed możliwością zanieczyszczenia.
Kosmetyki HALAL uwzględniają szersze spojrzenie na etykę. Producenci nie ograniczają się jedynie do surowców organicznych, wegańskich oraz produkcji pozbawionej okrucieństwa. Często ich misją jest zrównoważony rozwój - zarówno społeczny jak i środowiskowy.
Obecnie rynek kosmetyków HALAL stale się rozrasta, zyskując akceptację wśród niemuzułmańskich konsumentów, którzy kojarzą go z etycznym konsumpcjonizmem. Certyfikat HALAL stał się światowym symbolem wyboru odpowiedzialnego stylu życia i wysokiej jakości.