Dystrybutor lub producent kosmetyków musi zwracać szczególną uwagę na to, czy opakowania oferowanych produktów są wolne od jakichkolwiek drobnoustrojów. Wpływa to bowiem na jakość preparatów, a także na bezpieczeństwo ich stosowania. W razie pojawienia się jakichkolwiek bakterii marka ryzykuje swoją reputacją, a przede wszystkim zdrowiem konsumentów. Badanie czystości mikrobiologicznej jest w szczególności ważne w przypadku kosmetyków naturalnych, które powstają bez użycia środków konserwujących, co zwiększa ich podatność na rozwój bakterii. Poza tym warto wziąć pod uwagę trendy panujące wśród odbiorców. Są oni coraz bardziej skłonni do tego, aby płacić więcej za produkty znajdujące się w opakowaniach przyjaznych środowisku i czystych mikrobiologicznie. Dlatego inwestycja w przeprowadzenie odpowiednich badań może przyczynić się do zwiększenia sprzedaży produktu.
Tego typu badanie jest przeprowadzane w celu wykrycia rozmaitych bakterii, w tym takich jak Salmonella czy Escherichia coli, a także określenia ilości mikroorganizmów tlenowych oraz drożdży i pleśni. Kryteria oceny opierają się na procedurach określonych przez dane laboratorium, a także wytycznych dostarczonych przez zamawiającego.
Przeprowadzeniem testu pozwalającego ustalić poziom czystości mikrobiologicznej opakowania powinno zająć się certyfikowane laboratorium. Najlepiej jeśli firma ma odpowiednie zezwolenie ze strony Głównego Inspektora Farmaceutycznego. Warto również zwrócić uwagę na jej dotychczasowe doświadczenie.
Zlecaniem testów w kierunku badania czystości mikrobiologicznej opakowań zajmują się przede wszystkim firmy z branży kosmetycznej. W ten sposób odpowiadają one na oczekiwania najbardziej wymagających klientów. Patrząc na tendencje pojawiające się na rynku, można stwierdzić, że coraz więcej konsumentów wymaga, aby słoiczki, buteleczki i inne opakowania kosmetyczne były testowane w kierunku zawartości niechcianych mikroorganizmów.